Проекти

Зміст:
  • Проект « Світова практика захисту рідної мови» (у контексті відзначення Дня української писемності)
  •  Літературна кавярня «Наодинці зі словом» (У рамках проекту «Віддзеркалення: слова і знаки»)
  • Проект «Малюємо писанку» : твір-опис процесу праці
  • Проект "Читаймо разом"


Проект « Світова практика захисту рідної мови» (у контексті відзначення Дня української писемності)










Мета :
Для доповідачів
-         підготувати доповідь про досвід певної країни ( за вибором учнів ) в аспекті захисту рідної мови ;
-         створити короткий відеофільм про презентовану країну, подавши інформацію про історію держави, склад населення, державні символи, гімн;
-         проілюструвати доповідь відеорядом, що відображатиме зміст;
-          з інтернет-джерел дібрати відеоматеріали із сучасного суспільного життя нашої держави, які стосуються порушеного питання, й адаптувати їх до формату уроку .
Для інших учасників конференції:
-         підготувати флешмоб як суспільну акцію, спрямовану проти закону Колесніченка- Ківалова(6 учнів);
-         скласти анкети для соцопитування ( центр соціологічних опитувань «Чесно»;3 учні)
-         продумати ідеї плакатів, що відображатимуть мовні проблеми українського суспільства ( 4 учні );
-         підготувати запитання до прес-конференції (5 учнів)
                                          Перебіг заходу:
-         Привітання. Відкриття  конференції. Виконання Гімну України.
-     Ведуча 1 ( виконує роль Лариси Івшиної, головного редактора газети «День»)
І. У цій конференц-залі присутні …осіб. Чи може така група людей змінити щось у вимірі світу, Європи, України, міста, школи? Сподіваюся, 
що ні в кого не виникне сумнівів у тому, що навіть такий невеликий за кількістю учасників захід зумовить позитивні зміни, адже будь-яка подія - незалежно від масштабу - залишає слід: у думках, почуттях, діях, історії і, врешті-решт, реалізується в певних конкретних суспільних явищах. Кажучи коротко –- закон збереження енергії ще ніхто не відміняв.
Я приїхала на запрошення модератора конференції Маряни Савчинської, аби вкотре переконатися в тому, що будь-які зміни починаються з кожної окремо взятої особистості. Я переконана: хочеш щось змінити – починай із себе. Тема нашої розмови доволі гостра, тому пропоную всім долучатися до обговорення і пам’ятати, що ( цитую) «…найгарячіші куточки в пеклі залишені для тих, хто в часи найбільших моральних зламів зберігав нейтралітет».
Ведучий 2.
Оголошення теми конференції, представлення учасників.
Ведучий 1. Пропоную перетворити нашу студію у своєрідний
інтерактивний простір:
 -         створити політичну арт-майстерню, яка працюватиме впродовж конференції над створенням плакатів, що відображатимуть проблеми в контексті заходу;
-         трибуну « Вільний мікрофон»;
-          прес-центр;
-         центр соціологічних досліджень «Чесно», який зробить соцопитування серед учасників заходу.
А зараз пропоную переглянути відеофрагмент як нагадування, про що саме ми сьогодні говоритимемо.
Відео «Забувайте українську мову» (Поезію читає Галина Тельнюк, дочка автора -  Станіслава Тельнюка)
Хочу  я  гукнути  знову  й  знову,

Закричати,  скільки  сили  стане:

Забувайте  українську  мову,

Не  гайнуйте  часу,  громадяни!



Бо  ж  вона  теперечки  не  модна,

Бо  ж  її  тепер  ніде  не  знають,

І  її  лиш  дурні  великодні

В  селах  лиш  подекуди  вживають.


Та  й  туди  культура  пре  подібно  —
І  старе  зникає  полохливо.
І  «Кобзар»  нікому  не  потрібний,
Лиш  потрібні  «роки»  й  детективи.

Тож  тепер  давайте  усі  чисто
Здійснювать  святу  оту  ідею.
Бо  у  нас  лиш  націоналісти
Розмовляють  мовою  своєю.

Та  й  вони  забилися  в  куточки,
І  прогресу  їм  не  перешкодить.
Всі  синки  начальницькі  та  дочки
Тільки  ж  —  бач!  —  в  російські  школи  ходять.

А  чому?  —  Це  ж  ясно  навіть  курці!
І  розводить  нічого  дебати.
Бо  начальство  наше  завше  «в  курсе»  —
Знає,  що  потрібно  забувати!

Забувайте  мову,  громадяни!
Нащо  нам  вона,  спитать  посмію!
Як  же  бідолашні  росіяни
Нас  не  по-російськи  зрозуміють?!

Те,  що  зветься:  українська  мова,
Чим  у  нас  пишалися  донині,  —
Українцям  необов’язково
Знати  і  вживати  на  Вкраїні.

Тож  під  наш  усі  ставайте  прапор,
Забувайте  мовні  забобони,
Бо  ми  всі  на  даному  етапі  —
Лиш  десяток  економрайонів!..

Забувайте  українську  мову,
Забувайте  власну  мову,  люди!
Хай  це  буде  в  нас  не  примусово,
А  нехай  це  добровільно  буде!..

Ой  народ!  Немає  в  нім  зухвальства!
Він  прекрасний,  він  чудовий  сильно!
Зробить  так,    як  звелено    начальством,  —
Ну  й,  звичайно  ж,  зробить  добровільно!

Хай  Оксана  Ксенією  стане,
А  Петренко  хай  стає  Петровим...
Не  гайнуйте  часу,  громадяни,
Забувайте  українську  мову!

Скільки  нас  крокує  в  цих  колонах!
Ми  свідомі,  ми  не  примітивні!
Правда,  в  решти  тридцяти  мільйонів,
Видно,  ще  свідомість  не  на  рівні!

Їм  би  всім  уми,  як  у  Шамоти,  —
То  тоді  б  усі  сказали  дружно:
«Українська  мова?  Ми  не  против.
Только  больше  нам  ее  не  нужно!»

І  сказала  б  ця  мільйонна  маса:
«Щоб  життя  було  у  нас  казкове,
Громадяни,  не  гайнуйте  часу  —
Забувайте  українську  мову!»


Ведучий 2. Представлення доповідачів за темарієм конференції.
Оголошення регламенту.
Кожен із учнів
-         представляє відеофільм про державу,
-         виголошує доповідь про заходи, що ілюструють мовне законодавство країни ( на фоні відеоряду )
1.     Надія Василів. Вступ.
Відеофрагмент «Любіть Україну»
2.     Марія Кремінь. «Практика Чехії в аспекті захисту рідної мови».

Відеофрагмент «Остання барикада» Ніна Матвієнко. 
3.  Ірина Задорецька. «Досвід Франції в аспекті захисту  мови титульної нації».
Відеофрагмент «Остання барикада». Іван Малкович.
4.     Олеся Мудрик. «Мовна ситуація у Швейцарії і шляхи її врегулювання».
Відеофрагмент «Остання барикада». Ірена Карпа.
5.     Наталія Телішевська. «Як італійці захищають рідну мову».
Відеофрагмент «Остання барикада». Брати Капранови.
6.     Юлія Лаба. «Мовний досвід Німеччини як приклад зміцнення позицій рідної мови»
7.      Володимир Свіжак. « Польська мова та її позиції як державної»
8.     Олег Пахолок. « Мовна ситуація в Ізраїлі»
ІІ.  Політичне дзеркало: мовне й національне обличчя України
 ( Відеофрагмент «Велика політика» Ірина Фаріон) Дискусія серед учасників конференції
9.      Савчинська Маряна. «Україна через призму мовного питання».
Відеофрагмент  « Скільки коштує закон»
ІІІ.  Ведучий 1 презентує результати роботи політичної арт-студії – плакати, які відображають зміст прослуханого в ході заходу, оголошує дані соціологічного центру.
ІV. Прес-конференція:експрес-запитання-відповіді
Учасники обговорюють порушені в ході конференції питання.
Вільний мікрофон: шляхи розвязання проблеми.
У. Флешмоб, заздалегідь підготовлений визначеною групою учнів ( «Заспіваймо пісню про Україну»)
Учасники спільно ухвалюють рішення конференції.
Домашнє завдання (у групах):
1.Укласти відеотеку конференції ( за країнами);
2. Підготувати збірку доповідей « Світова практика захисту рідної мови»;
3.Завершити плакати й помістити їх до загальношкільної виставки « Мова – це також Батьківщина»

Літературна кавярня «Наодинці зі словом» ( У рамках проекту «Віддзеркалення: слова і знаки» )

Тип проекту: творчий
Учасники: учні 5-11 класів Бібрської ЗОШ І-ІІІ ст. імені Уляни Кравченко
Мета: представити поетичні тексти ( на вибір) у форматі візуальної поезії з музичним супроводом.
Завдання для учнів: створити візуальний ряд, який відповідає обраному тексту; дібрати музику, виразно прочитати поезію ; створити 2 варіант презентації із уже записаним голосом.
Результат: читання поезії на фоні самостійно створеної анімації
                                    Презентація проекту із застосуванням ІТ-технологій
У кімнаті, стилізованій під студію, за столиками сидять учасники заходу. Всюди розкладені книги, на столиках – різні предмети: настольні лампи, окуляри, годинники,горнятка й джезва, цукерки й т.і - відтворено атмосферу літературної вечірки.
Координатори заходу сидять за центральним столиком.
Ведучий 1. Ми вітаємо в цій студії прихильників Слова і запрошуємо всіх до розмови про поезію. Нині ми намагатимемося побути наодинці зі словом і ще раз подумати: що відкриває людині поезія.
Що таке поезія?
Хто її знає? !
Хто каже - правда ,
 Інший -  краса,
Емоція – твердить третій,
Мудрість – мудрить четвертий,
Безкрайність – гадаю я.
Поезія?
Певно одне:
То – жага відкривань,
То – буяння сил
І повінь чуттів,
 їзда у незвідане,
осягнення сущого… ( С. Крижанівський )
Ведучий 2. Феномен поезії…У чому його сутність? Уявімо на мить, що голосу цього нема... Наскільки б збідніло людство, а головне – втратило б той орієнтир, який утверджує у вірі, надії, правді, любові і красі.
Зникають люди і країни,
У безвість падають зірки…
І лиш поезія нетлінна – На всі віки, на всі віки.
Презентація « Відеопоезія» (автор - Христя Венгринюк)
Відеопоезія – це візуальне відображення слова, це музика слова. Тому наш проект називається «Віддзеркалення: слова і знаки»
Ведучий 1. Тож запрошуємо всіх до розмови про найважливіше – пошук людиною прекрасного.
Ведучий 2. Учасники нашої літературної кавярні пригощатимуть нас не просто хорошою поезією, а поезією у барвах і музиці.
Ведучий 1. Нашим слухачам дозволяємо висловлювати враження від побаченого й почутого, ви можете давати зауваження, радити, викликати на біс, допомагати, бути співчитачами, підбадьорювати словами « браво», «дуже добре», «неймовірно», «цікаво», «гарно», «несподівано» і т.і.
Ведучий 2. Тож розгортаймо велику книгу – книгу Поезії. Вчімося слухати, бачити й відчувати, розвиваймо абсолютний слух.
То чого ж я шукаю і чим я жива?!
Велемовний світ, велелюдний.
Ви поезія, вірші? Чи тільки слова?
У майбутнього слух абсолютний.
Сторінка 1. « Поезія»
Мені не треба слави, ані грошей,
ані щоб сильний світу похвалив, -
аби хто-небудь, мислію возросший,
до мене часом слух свій прихилив.
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.
« Страшні слова, коли вони мовчать» Ліна Костенко( Підвірна Богдана)
« Пейзаж із памяті» Ліна Костенко ( Петрикович Наталя)
« Крила» Ліна Костенко( Кіс Мар’яна)
Ведучий 1. Розгортаймо 2 сторінку. «Дитинство»
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.


«Маленький принц» (Довгаль В.О.)
« Із янголом на плечі» І. Малкович (Байло І.)
« Цей ліс живий» Л.Костенко (Бойко С.)

Ведучий 1. Восени завжди мріємо про весну. Так хочеться, щоб вона не минала. Для поезії нема меж – вона і є Весна. Сторінка 3 « Весна»
Поетичний колаж ( або « поетичне дзеркало» за двома тематично й художньо близькими творами)
«Арфами, арфами…»П.Тичина (Демкович З.)
«Блакитна панна» М.Вороний ( Василів Н.
Ведучий 2.
Не в тім щасливість,
О, не в тім щасливість.
Щоб золотом набити пояси…
А щастя – це розгледіти можливість
Космічний зміст у крапельці роси.
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.
« Жабиний хор» О. Стефанович ( Лешко Вікторія
« Конвалії»)Р. Жаркова ( Тимків Остап )
Ведучий 2.
У кожного з нас – дорослого чи малого – поруч завжди є люди, імена яких не величають, а « гоять біля них поранені серця».
Сторінка 4. « Родина»
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.

« Забула внучка в баби черевички» С. Чернілевський ( Горбаль Ольга)
« Пісня про маму» Б. Олійник ( Майовець Надія )
Ведучий 1. Кожне слово                                  кожне слово
нашої мови                                                              нашої мови
проспіване у Пісні                                             записане у Літописі

тож пісенними словами                                   тож хай знають вороги
з побратимами                                                     якими словами
у товаристві розмовляємо                                 на самоті мовчимо( М. Вінграновський)
Говоритимемо про наше ВСЕ: слово, гідність, Батьківщину.
Сторінка 5 « Наше ВСЕ»
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.
« Цавет танем» Л. Костенко
( Павелко М.)
« Ой у Софійському заграли дзвони…»  П. Тичина (Ружніцька О.)
« Ще вруняться горді Славутові кручі…»В.Стус ( Грицечко В.)
Відеофрагмент « Ще вруняться горді Славутові кручі…»
Ведучий 2.
Зраджують тебе знову,
Продають за ламаний гріш.
Україно, рано Христова, ..
О. як ти болиш.
Сторінка 6 . « Сторінка памяті»
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.

« Крик Чорнобиля» Б. Олійник ( Волощук Наталія )
« Слово про Україну» Г. Савенкова ( Тимків Лілія )
За людські душі нині битва –
Добра і зла кипить двобій!..
Найтяжча справа – це молитва,
Але спасіння саме в ній.
« Перед розпяттям»Л. Литвинчук ( Івасів Андрій)
Ведучий 1. Здавалося, вже все у світі відкрито, винайдено, знайдено…Але є така таємниця, яку людство не може розгадати, бо « любов відкрити важче, ніж Америку….» Ми обережно зазирнемо на сторінку 7 «…Така любов буває раз в ніколи».
Читання поезії на фоні створених учнями візуально-музичних анімацій.
«Сіра відьма» М.Вінграновський
( Савчинська М.)
«Чого являєшся мені у сні?»
І. Франко ( Свіжак В.)
Колаж за інтимною лірикою Л.Костенко ( О.Мудрик)
«О панно Інно» П.Тичина
( Пахолок О.)
Ведучий 2.Ось ми й перегорнули останню сторінку. Хочу ще тільки нагадати вам рядки із вірша Бориса Олійника:
Учись у слова.
Легшої з наук
І важчої! – нема у цьому світі.
І що простішого: писать – як жити,
Покіль перо не випало із рук? !
Учись у слова
Легшої з наук
І – важчої! – допоки  і не знати.
І що простіше: жити – як писати,
Покіль перо не випаде із рук?
Ведучий 1. Оголошує підсумки проекту, план про створення збірки проглянутих під час заходу анімацій
Автори проекту – учителі української мови та літератури О.В. Довгаль, В.М.Марків 


Проект «Малюємо писанку» : твір-опис процесу праці   
                                                             7клас
                    Розмалюю писанку, буде там і сонце, і лелека, і слово,і калина – писанка моя – Україна  
                                                                                     А.Степаненко
                               План довготривалого проекту
«Малюємо писанку» ( в рамках уроків української мови, трудового навчання, образотворчого мистецтва та позакласної роботи )
1 етап – усний переказ тексту Анни Степаненко «Жар-писанка. Разок образків» (Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. - № 3. – С.13), переказ-трансформація поезії І.Калинця «Писанки»: поезія у прозі.
Мета:
Навчитися відтворювати текст, написаний від 1 особи, у формі розповіді від 3 особи.
Удосконалювати вміння аналізувати художні засоби та вводити їх у переказ. Розвивати навики відтворення текстової інформації за асоціативними ланцюгами.
Текст для переказу:
Жар-писанка. Разок образків
На білосніжній тарелі – писанки, мною розмальовані…У моїй руці – писачок: крап-крап, накрапує словами, у моєму серці – Україна: тук-тук, вистукує, бо живе…
І. Яйце-райце
                                        Ab ovo
(все починається з яйця)
У мене все почалося з яйця-райця. Його передавали з покоління в покоління мої предки, і я берегла його, мов зіницю ока.
Але прийшла Весна – весела, голосиста і швидка, коли бігла, то зачепила яйце-райце – воно впало і розбилося. А звідти!..О диво! Стільки усякого добра висипалося: сонце, лелека, слово, калина, Дніпро, Україна…
Зачудована, здивована, хочу зрозуміти: хто ж я у цьому світі?
А може…
Я сонце…
Сонце світить на добрих і злих.
Я – лелека…
Де лелека водиться, там щастя родиться.
Я – слово…
Слово до слова – зложиться мова.
Я – калина…
Без верби і калини нема України.
Несе у дзьобі лелека сонечко-крашанку – день починає…
А на калині в кожній ягідці слово достигає…
Посаджу вербових гілочок на пустирищі коло двору – хай Шевченкова Україна виростає поруч зі мною.
Розмалюю писанку, буде там і сонце, і лелека, і слово, і калина – писанка моя – Україна.
ІІ. Писанка «Великодня крапанка»
У моїй руці писачок: крап-крап – накрапує словами…Крап-крап – накрапує дощ на Великдень -  земля мов писанка-крапанка. Піднімається травичка на ніжки, прокидаються квіточки, починають співати струмочки…
Великдень – це свято писанок. Уже спочивають натруджені писачкиі пензлики, дихають стомлені свічечки, і лише різнокольорові писанки поважно викочуються зі своїх прилистків. Свято починається!
…Церковця по-святковому убрана, чекає на гостей, велично тримає на своїх плечах небо, посміхається сонцю. У малечі теж свято – крап-крап: накрапують у дитячі кошики цукерки, печиво і веселкові яєчка.
ІІІ. Писанка «Берегиня»
На білосніжній тарелі – чотири писанки, одна з них – «Берегиня». Це моя рідна Україна. Вона береже мене, вона береже нас. Богиня Берегиня – охоронниця всього живого на землі. Україна виростає на моїй писанці деревом життя…
…Сьогодні чудовий березневий ранок. Сонце сходить писанкою-берегинею…
ІV. Писанка « Безконечник»
Жар-писанка
На білосніжній тарелі – писанки, мною розмальовані…
У мене все почалося з яйця-райця…
Розмалюю писанку, буде там і сонце, і лелека, і слово, і калина – писанка моя – Україна.
У моїй руці писачок: крап-крап – накрапує словами…
У малечі теж свято – крап-крап: накрапують у дитячі кошики цукерки, печиво і веселкові яєчка.
На білосніжній тарелі – чотири писанки, одна з них – «Берегиня».
Сонце сходить писанкою-берегинею… (разок образків складено за мотивами твору Анни Степаненко,учениці 6 класу,  переможниці конкурсу «Вірю в майбутнє твоє, Україно», 2007 р.)
Асоціативні ланцюги для усного переказу :
1.Рука – писачок – слова – серце - Україна
2. Ab ovoяйце-райце – весна – Україна – сонце – лелека – слово – калина.
3. Писачок – дощ – писанка-крапанка – струмочки – Великдень – свічечки – церковця.
4. Берегиня – Україна – дерево життя – ранок – писанка-берегиня.
***Такий разок образків містить дуже яскраві художні деталі, що сприяє розвитку уяви,фантазії, поглибленню й удосконаленню метафоричного мислення, створенню власних асоціативних ланцюгів і побудові індивідуального творчого варіанта висловлювання, що ґрунтується на основі поданого.
Ще одним видом роботи, що розвиває асоціативне творче мислення, є трансформування одного виду висловлювання в інший зі збереженням канви змісту. На уроках розвитку звязного мовлення можна використати  таку технологію, як перетворення поезії у прозу або навпаки. Завдання полягає в тому, аби записати поетичний текст прозою зі збереженням художніх засобів висловлювання. Наприклад, вільний усний переказ : описати процес виготовлення писанки й візерунки на ній за текстом Ігоря Калинця « Писанки»





ПИСАНКИ
Виводить мама дивним писачком
По білому яйці воскові взори:
Мандрує писанка по мисочках
із цибулиним золотим узваром,
з настоями на травах і корі,
на веснянім і на осіннім зіллі —
і писанка оранжево горить
у філіграннім сплеті ліній.
То вже вона, як дивовижний світ,
то вже дзвенить, як згусток сонця,
буяють буйно квіти у росі,
олені бродять в березневім сонці.
І стилізовані сплітаються сади
у маєві густих обрамлень,
мереживом наитоншим мерехтить
геометричний космацькии орнамент.
1 я поплив у світ дитячих мрій
на білі колискові оболоні...
Котились писанками ізгори
ясні сонця у мамині долоні.

Зразок учнівського висловлювання…
Моя мама розмальовує писанки. Писачком вона виводить на білому яйці воскові візерунки. Потім матуся пускає яйця у дивовижні мандри – у мисочки з цибулиним золотим узваром, із травяними настоями, відваром кори. Писанки після такої купелі немов палають оранжевим вогнем у філіграннім сплеті ліній. А на них – дивовижний світ: буяють квіти у росі, бродять олені, цвітуть сади, мерехтить космацький орнамент. І я згадую свої дитячі мрії, а писанки, немов маленькі сонця, котяться в теплі мамині долоні.
2 етап – письмовий творчий переказ тексту Анни Степаненко «Жар-писанка. Разок образків».
Мета – аналогічна , тільки стосується письмового відтворення тексту.
3 етап – екскурсія в Музей писанки (Коломия): спостереження ( позакласна робота)
Завдання після екскурсії – написати замітку про поїздку ( в рамках теми «Замітка в газету»)



4 етап :
А )пошукова робота у групах: символи, знаки на писанках
Завдання для учнів: знайти інформацію про символіку писанок і записати тлумачення цих знаків
1 група - християнські символи
2 група – символи богині Берегині
3 група – рослинні символи
4 група – тваринні символи
5 група – символи сонця
6 група – числові символи

Б) проект майбутньої писанки
Завдання – зобразити модель писанки й письмово передати інформацію, закодовану в ній.

4 етап – майстер-клас із розпису писанок з участю художниці ( шкільний музей народознавства, бінарний урок: українська мова –трудове навчання)







5 етап – презентація авторських писанок та усний твір-опис процесу праці (бінарний урок: українська мова - образотворче мистецтво)











6 етап – урок розвитку звязного мовлення – твір-опис процесу праці «Я малюю писанку. Разок образків».
Мета:
Навчитися складати тексти на основі асоціацій і за мотивами запропонованих висловлювань.
Розвивати вміння описувати процес праці за етапами і послідовністю виконання дій.
Удосконалювати навики складання розповіді, побудованої на власному досвіді.

7 етап - перевірка творчих робіт, оцінювання, корекція    




**********************************************************

Проект «Читаймо разом»
 ( у контексті уроків позакласного читання ,виховної, позакласної роботи)
Мета проекту:
1.           Популяризація сучасної української книги.
2.           Розвиток читацьких зацікавлень учнів, пропагування дитячого читання.
3.           Поповнення шкільної бібліотеки сучасною дитячою літературою.
4.           Розвиток та вдосконалення читацьких навиків, вироблення навичок самостійної інтелектуальної праці з літературним матеріалом.
5.           Написання відгуку на прочитаний твір.
6.           Участь у щорічному регіональному конкурсі «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу» ( співорганізатор – видавництво «Грані – Т»)
Тип проекту
За змістовим аспектом – літературно-творчий ( у рамках уроків позакласного читання, уроків розвитку звязного мовлення, літературного гуртка, бібліотечних уроків )
За методом або видом діяльності – практично орієнтований
За характером контактів – шкільний
За тривалістю - довготривалий
Послідовність виконання проекту
1.Підготовка до проектування. Визначення теми, мети, завдань.
А) Заява задуму
Б) Мотивація діяльності.
2. Висунення пропозицій, ідей, корекція плану, завдань.
3. Збирання інформації, написання робочих матеріалів, робота з літературою, вирішення проміжних завдань.
4. Систематизація матеріалу, корекційна робота, художнє оформлення .
5. Презентація робіт, участь у конкурсі. .
Практична реалізація проекту:
І етап. Організація благодійного вертепу з метою поповнення шкільної бібліотеки сучасною дитячою прозою
Завдання для учнів ( робота у групах )
1 група: дібрати тексти для вертепу ( за дитячою пресою ).
2 група: вивчити 3 колядки.
3 група(хлопці): виготовити шопку для вертепного дійства.
Завдання для всіх – підготувати костюми.
Термін виконання – 3 - 4 тижні.
Результати пошукової і творчої діяльності :
Вертепне дійство
Звучить коляда . До хати заходять колядники.


Колядник1:
1.     Дзілінь, дзілінь, дзілінь,
Дзінь-бом, дзінь-бом.
Добрий вечір, Святий вечір,
Добрим людям на здоровя!
Колядник 2.
2.     Дайте дзвіночка мені кришталевого.
Коні під хатою!Коні під хатою!
Коні булані з попонами срібними.
Рипають двері…
Дайте дзвіночка мені кришталевого!
Заходять всі колядники.
3.     Заколядуймо ми цьому ґаздові,
Гой, дай Боже,
Цьому ґаздові і його столові.
Поза столове сидять панове,
Сидять панове та й раду радять.
Та й раду радять за святу весну,
За святу весну, за сиві воли,
За сиві воли, за срібні плуги:
Сивії воли впрягати в плуги,
В плуги впрягати, лани орати.
Жито, пшеницю та й засівати,
Жито, пшеницю, всяку пашницю.
Заколядуймо ми цьому ґаздові!
Коляда «Прилетіли ангелята»

Вертепне дійство ( за дитячим журналом «Зернятко»)
Дійові особи
1.  Діва Марія
2.Святий Иосиф
3.Пастушок І
4.Пастушок II
5.Пастушок III
6.Селянин
7.Полтавчанка, гуцулка,галичанка
8.Дударик
9. Гуцул

10.Ангел
Пастушок І
Ось вечір вже надходить
І дужчає мороз...
Час їсти вже худобі.
Пастушок ІІ
Й зігрітись їй... Атож.
Пастушок III
То я піду із Гнатом
.По сіно до стіжка,
А ти пильнуй тут ватру,
Бо холод допіка.
(Виходять) Пастушок І
(сам)
Нехай... Люблю я вогник,
Коли ось так горить.
(вдивляється вдалину)
Здається, там хтось ходить.
Дівча і дід старий.
І наче б щось шукають...
Грибів вже не знайдуть,
Та й хмизу тут немає...
О, вже сюди ідуть...
(Входять Марія та Йосиф)
Марія
(до пастушка)
Скажи ти нам, юначе,
Де б тут знайти нічліг?
Ніде ми хат не бачим,
Лиш всюди білий сніг.
Йосиф   
А хоч були хатини,
То відмовляли нам...
І  де тепер спочинем -
Уже не знаю сам...
Марія
Ми збилися з дороги,
Несила далі йти...
Пастушок І
Ага, я  знаю, хто ви...
Нам Ангел сповістив...
Здалека, бачу, йдете
В зимовий пізній час...
Нічліг собі знайдете
Ось тут, в стаєнці... В нас.
Марія
Нам в стайні краще буде,
В теплі поміж ягнят,
Ніж там, де злії люди
У золоті палат.
Пастушок І
Як так, то дуже прошу...
Заходьте... Там — тепло.
Йосиф
(весело)
Ну, ось уже знайшовся
Затишок і житло...
(Йосиф і Марія заходять
у стаєнку)
Пастушок І
(сам)
І ми, бач, знадобились
Для тих людей святих.
Хоч цим добро зробили,
Що прихистили їх.
(Заходять II і III пастушки)
Пастушок II
Над нами засіяла яскравая зоря
Пастушок III
І над вертепом стала,
Мов кличе всіх здаля.
(З'являється Ангел і відчиняє
навстіж двері стаєнки)
Ангел
Христос родився нині!
На сіні між бидлят,
У вбогій цій яскині!
Спішім поклін віддать.
Пастушок III
(до пастушки)
Хай кожен з нас, що може,
Йому у дар несе,
І це Дитятко Боже
Віддячить нам за все.
Ось я даю овечку,
Найкращую свою...
Пастушок II
А я — малу теличку...
Пастушок І
Горіхи я даю.
Селянин 
(входить)
А я з Волині — краю,
Багатого на хліб...
Там вишні розцвітають...
Росте горох і біб...
Я сніп несу пшениці
Дитині Божій в дар.
Хай нива золотиться,
Хай славиться Владар!
(Кладе перед яслами сніп
і клякає на коліна. З'явля-
ється полтавчанка).
Полтавчанка
Сорочку вишиванку
Несу я в дар Йому.
Трудилась я від ранку.
Скажу Йому — чому...
Бо я люблю вставати
Зі сонечком ураз
І шити-вишивати —
Роблю це повсякчас.
Гуцулка
Я гуцулка із Карпат,
Бажаю вам веселих свят!
Із Різдвом Христовим
Ідем у ваш дім.
Щастя, здоровя бажаю усім.
А по тій коляді
Проживайте в згоді,
Без біди, без журби,
До нової коляди!
Христос ся раждає!
Галичанка
Галичанка я зі Львова,
Принесла вам радість нову.
Мир тобі, українська хатино!
Хай святиться тут Боже імя.
Хай панує між вами щоднини
Щире слово і правда свята.
Хай думки і серця вам єднає
Всеблага християнська любов.
Хай вам стелиться світла дорога
І єднає любов всіх до Бога1
Христос ся раждає!
(Входить Дударик)
Дударик
З Галичини я родом
І край свій я люблю.
Він в'яже Захід з Сходом...
Зі Львова я іду.
Я в дудоньку заграю,
У різьблену дуду.
Дитятко привітаю
Красненько до ладу.
(Грає на сопілці)
Гуцул    
А я затрембітаю
І цим пошлю привіт!
Хай пісня ця лунає
На весь широкий світ.
Хай чують пісню люди
З усіх-усіх усюд...
Трембіта хай розбудить.
Увесь хрещений люд.
Хай йдуть усі вітати
Це Божеє Дитя,
Щоб щастя міг нам  дати
І вільне майбуття...
Віншування
1.Я віншую, як умію,
Українськке слово сію.
Хай вас Бог благословляє
В ваш дім щастя посилає!
2. Щоб не знали біди-горя,
Щоб служило вам здоровя ,
Хай вас радість не минає
Христос ся раждає!
Всі колядують
Срібна зірка сяє, місяць погляда,
Від хати до хати ходить коляда.
Тут дзвенять ангельські хори,
Чують небо їх і гори,
І Свята Земля, і Свята Земля.


ІІ етап:
Репетиції вертепного дійства ( на заняттях літературного гуртка).
Вивчення колядок ( на уроках музики )

ІІІ етап
Виступи з вертепом, збір благодійних коштів.
ІУ етап:
Закупівля книжок для шкільної бібліотеки (за рекомендованим переліком видавництва «Грані-Т») на кошти, зібрані колядниками.
Перелік книг, які рекомендовані до читання для участі у щорічному регіональному конкурсі, розміщений на сайті видавництва «Грані-Т»
V етап:
Бібліотечний урок « Подарунок шкільній бібліотеці»
Мета:навчитися ,
-         користуватися каталогом, картотекою;
-         заповнювати формуляр читача;
-         розшифровувати книжкові знаки;
-         штампувати нові книги, що надійшли в бібліотеку;
-         розміщувати книги на бібліотечних полицях за алфавітом.
УІ етап.Самостійне читання художніх книг..

УІІ етап. Урок позакласного читання . Ольга Бусенко «Паперовий янгол»
Мета.
Удосконалювати навики інтерпретації художнього тексту під час проблемного та ідейного аналізу твору.
Розвивати вміння аналізувати описувані автором ситуації і на основі аналізованого матеріалу моделювати власні .
Формувати здатність учнів ефективно працювати у групах
Обладнання: мультимедійна дошка, презентація « Із янголом на плечі»,  аудіозаписи.
                                              Хід уроку
І. Оргмомент.
Оголошення теми, мети уроку.
Запрошення «несподіваних гостей»: бібліотекаря шкільної бібліотеки, художниці, бабусі п’ятикласниці Іринки ( учениця Іринка виконуватиме роль Яринки). Учні сидять за столами у четвірках.
Сьогодні на уроці ми будемо говорити про те, навіщо людям янголи. Це непросте питання вимагає вдумливої праці, адже дуже важливо знати, як треба поводитися, аби твій янгол завжди був із тобою.
ІІ. Актуалізація опорних знань. 
Отож починаймо наше дослідження . « Паперовий янгол»  - це книжка, в якій ми шукатимемо відповіді на ці запитання. Але перед тим пригадаймо персонажів твору. Кожна група зробить коротку презентацію героя. 1 – Яринки. 2 – художниці, 3 - бабусі, 4 – янгола. 5 група – на основі почутого складе короткий сюжетний ланцюг твору .
Учні представляють героїв ( вербально), використовуючи цитатний матеріал.
ІІІ. Опрацювання й інтерпретація літературного матеріалу.
1.Літературна гра « Перевтілення»
А зараз ми спробуємо відтворити події твору. Ми попросимо бібліотекаря побути в ролі автора оповідання, Іринка зіграє роль Яринки, бабуся Іринки і пані Олександра теж стануть літературними героями. Ми пропонуємо вам взяти інтерв’ю в героїв книги і в автора.
( Обговорення у групах запитань. Учитель виконує роль консультанта)
Запитання:
До Яринки:
-         Як почувається твій янгол і чи не сумуєш ти за першим паперовим другом?
-         Чи змінилося твоє життя після появи янгола?
До художниці:
-         Чому цей янгол такий дорогий для вас?
-         Як ви почували себе після втрати янгола?
До бабусі:
 - Чи не шкода Вам було внучки, коли ви радили їй написати оголошення про знахідку?
 -  Що допомогло Вам переконати Яринку?
До автора:
-         Чому ви написали історію про янгола?
-         Що ви хотіли підказати читачам?
Учитель: То ж навіщо людям янголи?
 Опрацювання запитання у групах, узагальнення й висновки, сформульовані учнями. Ідея твору .( Кожна група висловлює свої судження)
2. Майстер-клас із виготовлення витинанки-янгола.
Художниця: Мені дуже сподобалися ваші відповіді. Дехто з вас нагадує мені Яринку. Чи хочете ви мати такого янгола, як у Яринки? Пропоную зробити витинанку-янгола і записати на ній слова, які асоціюються у вас із словом
« янгол».
Діти роблять із паперу витинанки, обводять сріблястою фарбою крила ангела. На крилах зображають « асоціативний кущ» за лексемою «янгол», встановлюючи звязки між поняттями.
                                                           Оберіг                      Охоронець
                                     Захист                             Янгол                                        Допомога
                                                                         Любов
Білий                               Співчуття                                    Чистота       Добрий
4.     Моделювання ситуації на основі вивченого.
Учитель.Сьогодні ви були уважними читачами, спробували побути художниками. Я пропоную вам уявити себе ще в ролі автора. Відомий письменник Ф.Г. Лорка писав: « Я запрошую всіх читачів до себе в співавтори. Хай кожний додумає, що забажається».
Кожна група має змоделювати якусь нову ситуацію, що вплітатиметься в сюжет твору і буде певною мірою повчальною для дітей.
Виступи груп . Обговорення ситуацій.
ІУ. Узагальнення й систематизація матеріалу.
Учитель. Сьогодні ми намагалися зрозуміти, для чого людям янголи, яка їхня роль у нашому житті. Напевно, беззаперечним є те, що вони допомагають нам зазирнути в себе, стати добрішими, уважнішими до людей, котрі живуть поруч. Але є в янголів така важлива місія, без котрої світ, напевно, не зміг би існувати.  Як ви думаєте, яка це місія? Відповідь ви можете знайти в поезії Івана Малковича « Із янголом на плечі».( На мультимедійній дошці - презентація« Із янголом на плечі»)

Краєм світу, уночі, 
при Господній при свічі 
хтось бреде собі самотньо 
із янголом на плечі.
Йде в ніде, в невороття, 
йде лелійно, як дитя, 
і жене його у спину 
сірий маятник життя, —

щоб не вештав уночі 
при Господній при свічі, 
щоб по світі не тинявся 
із янголом на плечі.

Віє вітер вировий, 
виє Ірод моровий, 
маятник все дужче бухка, 
стогне янгол ледь живий…

А він йде і йде, хоча 
вже й не дихає свіча, 
лиш вуста дрижать гарячі:

янголе, не впадь з плеча.
Учитель. Яку ж місію мають янголи?
Вони не тільки допомагають людям - янголи рятують людей від самотності, від сірого маятника життя, від « Ірода морового», вони запалюють ту Господню свічу, яку ми мусимо бачити, аби не загубитися у цьому великому світі, аби не втратити орієнтир. Памятаєте, як у «Маленькому принці» Екзюпері:
« Був собі маленький принц, який жив на планеті, трошечки більшій за нього самого, і якому дуже потрібен був друг…» Він не хотів бути самотнім, тому його янголом стала квітка – троянда, друзями- зірки:
« Люди мають свої зірки, які перестають бути звичайними зорями. Для одних – тих, хто мандрує, - вони дороговказ. Для інших – це тільки маленькі вогники. Для вчених зорі – складні загадки… Але всі ці зірки німують. А в тебе будуть такі зірки, які вміють сміятися!»
У. Підсумок уроку.
Сьогодні в нас на уроці була присутня бабуся Іринки. Вона тут не просто так – бабуся прийшла поділитися багатолітнім життєвим досвідом . Думаю, її слова будуть для вас корисними.
Бабуся. Дорогі діти, напевно, ви щодня ввечері промовляєте молитву і звертаєтеся до янгола-охоронця. Але памятайте – тільки від вас залежить, чи буде ваш янгол у вас на плечі. Бо насправді він живе в серці доброї дитини, яка любить світ і людей і вміє прощати. А зараз я хочу зачитати вам поради чоловіка, який прожив 104 роки і був щасливою людиною. Напевно, в цих порадах і криється секрет щастя( За порадами Андрія Ворона з книги М.Дочинця « Многії літа, благії літа»):
« - Радься з ангелом-хранителем. Частіше згадуй його і радься з ним. Запитуй його, що бентежить тебе. І відповідь прийде обов’язково – в несподіваній думці, в розмові, через незнайому людину, книгу, газету, інше.
-         Не май одразу по кілька великих бажань – водночас долають лише одну вершину.
-         Не бійся обставин, надто тих, які від тебе не залежать. Часто Ангел-хранитель рятує нас від великого нещастя, залишивши декілька дрібних неприємностей – для науки і терпіння.
-         Від помилки і лиха тебе завжди попередить щось або хтось. Тільки умій це розпізнати .
-         Не похваляйся успіхами. Ніколи і нікому не говори про серйозні плани голосно. Для цього в тебе один слухач і порадник – Ангел-хранитель.
-         Іди по життю розмірено. Спокійно. І туди,куди тобі належить прийти, прийдеш вчасно.»
УІ. Домашнє завдання. Підготуватися до уроку звязного мовлення
( написати про враження від прочитаного )



УІІ етап. Урок розвитку зв’язного мовлення. Відгук на прочитану книгу.
Мета (для вчителя)
Забезпечити умови для творчої комунікативної діяльності.
Розвивати асоціативно-мовленнєві, інтелектуально-логічні (аналіз, синтез, класифікація, порівняння), інтелектуально-евристичні, інтерпретативні здібності.
Для учнів:
Навчитися висловлювати думки про прочитану книжку, зокрема оцінювати вчинки героїв твору, описувати їхні почуття, робити висновки щодо змісту й висловлювати власні припущення щодо розвитку подій.
Хід уроку
І. Оргмомент
Вступне слово вчителя про участь учнів у конкурсі «Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу».
ІІ. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності учнів..
-         Що означає написати відгук на книгу?
-         Із якою метою видавництва проводять такі конкурси ?
-         Чи цікаво дітям брати участь у  конкурсах, повязаних із читанням?
-         Яких навиків набувають діти  під час підготовки до таких інтелектуальних змагань?
-         Ким у майбутньому могли б стати переможці такого конкурсу?
-         Які знання потрібні, щоб стати видавцем, письменником, ілюстратором ?
ІІІ. Орієнтовний алгоритм створення й оформлення творчої роботи.
1.    «Банк ідей»: діти висловлюють ідеї щодо написання творчої роботи, зокрема,  про що писати, як оформлювати і т.і.
2.    Узагальнення ідей учнів у формі порадника:
Порадник для дітей, що братимуть участь у конкурсі.  Порадник укладають учні за допомогою вчителя.
Як писати відгук?
1)Перша сторінка – це твоя візитівка. Коротко розкажи про себе і твої улюблені книжки. Не забудь указати  школу, місто. Також можна помістити на цю сторінку фотокартку.
2) 2 розділ – про книгу. Тут слід назвати автора книжки, її назву, вихідні дані твору, рік, місце видавництва, можна подати  історію створення книги, розповідь про автора твору.
3) 3 розділ – твої думки з приводу прочитаного ( це і є власне відгук).
Напиши про свої емоції і переживання під час читання улюбленої книги. Поділися, чому і чим вона сподобалася . Розкажи про долю героїв, їхні вчинки та поведінку, спосіб життя чи найважливіші події. Опиши, які почуття викликав твір, хто із героїв міг би бути хорошим другом і чому.
4) 4 розділ – ілюстрації (аплікації,колажі, витинанки…) до прочитаного.
 До найбільш яскравого чи улюбленого епізоду книги спробуй намалювати ілюстрацію або створити аплікацію, де будуть зображені герої , їхнє оточення, картини природи.
5) «Рекомендації друзям». У цьому розділі запропонуй одноліткам докази необхідності прочитання книги, спробуй зацікавити їх змістом твору.
6) «Словник». У цьому розділі покажи свою самостійну роботу з пошуку значень незнайомих слів. Такі слова виписуй окремо і вказуй їх значення, попрацювавши зі словниками.
ІV. Укладання словника опорної лексики.
1.Мовні конструкції, які є своєрідними скріпами, що дозволяють дотримуватися причиново-наслідкових звязків: на мою думку, я гадаю, я погоджуюся з автором у тому…, я переконаний, без сумніву, як на мене, з одного боку…, а з іншого…, наприклад, по-перше, по-друге…, хочу додати…
2. «Словник вражень»: найбільше мене вразило ( здивувало, захопило, обурило, збентежило, зворушило, схвилювало, привабило, надихнуло, зацікавило…), найяскравішим був епізод…, найцікавіше було читати про…, найбільш хвилюючим був момент…, події настільки захопили мене…, хотілося б бути на місці героя …, з нетерпінням чекатиму продовження пригод… і т.і.
3. Словник синонімів: автор, письменник, оповідач;   герой твору, персонаж ;   пригоди, події, випадки, історії;  друзі, приятелі, товариші;  дивний, дивовижний, чудний, чудернацький, незвичайний, загадковий, цікавий, неповторний…  
V. Складання усного відгуку на прочитану книжку (пункт 3)
Діти складають усні відгуки, виступають із ними, вчитель та учні  корегують відповіді.
VІІІ. Самостійна (домашня )  робота над індивідуальним проектом ( близько 2 тижнів) .
ІХ. Презентація проектів : бібліотечний урок
Х. Перевірка проектів, оцінювання, визначення переможців.
Зразки учнівських проектів:
1.     Робота учня 5-А класу Довгаля Владислава













2.    
Зразки оформлення проектів.







Результативність проекту: Робота учня 5-А класу Довгаля Владислава  - 1 місце на районному конкурсі «Відгук на сучасну дитячу прозу», 1 місце в обласному турі конкурсу. Нагорода – портативний компютер від видавництва «Грані_Т».
За матеріалами: ZAXID.NET, 05.01. 2010
На Львівщині за кращий відгук на книгу п'ятикласник отримав нетбук
4 січня у Львові за кращий відгук на книгу п'ятикласник Бібрської школи ім. Уляни Кравченко Владислав Довгаль отримав нетбук.
Решта учасників обласного туру конкурсу "Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу" для
учнів 4-5 класів отримали заохочувальні подарунки.
"Я написав відгук на книгу «Паперовий янгол "Ольги Бусенко. Дуже люблю читати. Про цей конкурс уперше дізнався з Інтернету, а пізніше про нього розповіли в Бібрській бібліотеці. …Я вибрав книгу "Паперовий янгол", тому що там всі герої позитивні, а янгол потрапив саме до доброї дівчинки ЯРИНКИ ",  - розповів учень, переможець обласного туру конкурсу " Найкращий відгук на сучасну дитячу прозу "Владислав Довгаль.
Друге місце  посіла четвертокласниця Соломія Потурай з Миколаївської школи № 1, яка написала відгук на книгу "Лялечка і Мацько" Галини Пагутяк, третє місце дісталося п'ятикласниці із львівської гімназії "Євшан" Ярині Неборак за відгуки на книги "Роні, донька разбійника" Астрид Ліндгрен і " Червоні Вітрила "Олександра Гріна.
Як зазначила працівник сектору масової роботи, PR-менеджер Львівської обласної бібліотеки Людмила Пуляєва, мета конкурсу – популяризація української книги, "розвиток систематичного читання, підтримка дитячої вітчизняної літератури».
«Це всеукраїнський конкурс, який відбувається вже не вперше,  і кожного разу збільшується кількість учасників. Для відгуків було запропоновано близько 100 рекомендованих книг. Майже в кожній області вже відбулися церемонії нагородження", – зазначив представник видавництва "Грані-Т" Тарас Яценко.
За словами одного з членів журі обласного конкурсу Ярини Сенчишин, Львів на конкурсі був мало представлений (найактивнішою виявилася Комарницька школа Турківського району – ред.) "Серед відгуків були і несамостійні роботи, відчувалася" рука "дорослого. У дитини є безпосередність – і це відразу видно. Дуже тішили дитячі роботи зі зворушливими речами, і  саме це було  дуже цінним ", – зазначила Ярина Сенчишин.



Комментариев нет:

Отправить комментарий